You are currently viewing Baggrundsfarve til fashion produktbillede
HOODIE GIF NY

Baggrundsfarve til fashion produktbillede

En vigtig del af vores arbejde i studiet går ud på at sikre korrekt farvegengivelse. Denne øvelse kan være temmelig “flydende”, da konsensus er, at en given farve vil opfattes forskelligt på forskellige enheder. Vi arbejder derfor ud fra en målsætning om at nå så tæt på virkeligheden som muligt, hvor vi i vores forskellige produkt-programmer har grader af dette arbejde.

Der er dog en anden vigtig ingrediens i produktfotografering som ofte bliver delvist overset i volume-fotografering; “korrekt” eksponering. Vores konkrete anbefaling er, at begynde at præsentere jeres produkter på en neutral grå baggrund. Vi sætter det i citationstegn med vilje, da vi ikke umiddelbart påstår at fotostudier, som beskæftiger sig med volume-fotografering, ikke eksponerer korrekt. Vores påstand er, at det ofte går så stærk, at der ikke tages højde for meget lyse og meget mørke styles, som man ikke umiddelbart blot kan eksponere med en lysmåler uden at støde ind i problemer senere. Dette løser vi delvist med strikse krav til vores fotografer om HDR indstillinger og manuel måling af RAW filer.

Men kæden stopper ikke der, da den endelige præsentation af billederne er lige så vigtig som optagelserne, og her ligger, hvad vi mener er den største kæphest på frontend webshops i dag; den hvide baggrund. Når man præsenterer billeder på en hvid baggrund, ændrer man markant opfattelsen af farver, kontrast og lysstyrke. Dette er veldokumenteret, og kan let vises med følgende video/animation, hvor vi viser en sort hoodie på henholdsvis en hvid og en sort baggrund.

 

 

Hvis du endnu ikke er overbevist, så brug de første sekunder af den næste video på at overbevise dig selv om at A og B er to forskellige lysstyrker.

 

 

Vores konkrete anbefaling er, at begynde at præsentere jeres styles på en neutral grå baggrund, da det vil give den bedste repræsentation af virkeligheden.